TÖBB MINT ISKOLA!

Csodálatos világunk gyermekszemmel

Természetismereti tehetségműhelyünket a természet szépségeire, változásaira felfigyelő, kitartó érdeklődést mutató, élőlények védelmére törekvő, kreatív megoldásokat, válaszokat kereső 6-7 éves korú gyermekek alkotják.

A már több alkalommal elnyert „Zöld óvoda” cím megléte is mutatja, mennyire elkötelezett az óvodánk gyermek és felnőtt közössége a természet iránt, ezért ez a tehetségterület a legvonzóbb számunkra.

A pályázatban előírt 30 órás foglalkozás nagyobb részét a természetismereti megfigyelések teszik ki, de hangsúlyt kapnak a természettudományos és környezetvédelmi ismeretek is.

A tematikus tervek a gyermekek speciális érdeklődésének és egyéni sajátosságainak figyelembe vételével, változatos tevékenységek biztosításával valósultak meg. A gyakorlati tevékenységek tartalmát több esetben befolyásolta a gyermekek aktuális érdeklődése, a témával kapcsolatos újabb kérdései, ötletei, egyéni megtapasztalásai.

A természeti megfigyeléseket egész évben folyamatosan végezték a gyermekek, évszakonként összehasonlították, az eltéréseket feljegyezték. Figyelemmel kísérték az időjárás és évszakok változásainak hatását a növény és állatvilágra. Gondoskodtak szükség esetén búvóhelyekről (”bogártanya”, „süntakaró” – avarból), etetők, itatók kihelyezéséről, eleség utánpótlásról az udvaron.

Az óvodán kívül is nyitott szemmel jártunk, így figyeltük meg a vizes árkok, csatornák lakóit, és az emberek szemetelő tevékenységét, amellyel az itt élők életfeltételeit veszélyeztették. Vízmintákat gyűjtöttünk különböző helyekről, vizsgálódva figyeltük az iható és ihatatlan víz különbségeit (ebben nagy segítségünkre voltak a pályázati pénzből vásárolt eszközök). Az Erzsébet ligetben járva figyeltük meg az ott folyó fakivágásokat, melyet újítás céljából végeztek, de elgondolkodtató volt számunkra az addig ott élő élőlények további sorsa. Séták során a környezetünk tisztaságára is figyeltünk, megtekintettük a város gyűjtőszigeteit. A szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról már sokat hallottak a gyerekek, játékos formában és az óvodai életben már többször gyakorolták is, így már ők segítenek szüleiknek alkalmazni azokat, együtt törekedve a tisztaság megőrzésére.

A „tudományos” megfigyelések tapasztalatait, ok-okozati összefüggések meglátását, ítéletek megfogalmazását, kísérletezések közben sajátították el a gyerekek (pl. vízszállítás, oldódás, fagyás-olvadás, sűrűség, vízmozgás, légszennyezettség). A népszerű tevékenységekhez –melyben mindenki lehetőséget kapott az egyedül elvégezhető műveletekre – a háztartásokban is megtalálható kellékeket használtunk (ecet, szódabikarbóna, ételfesték, cukor, só, stb.).

A gyermeki fantáziát legjobban megmozgató téma az Univerzummal való ismerkedés volt. Szemléltetésére több lehetőség kínálkozott. Az IKT eszközökön kívül saját készítésű és a támogatás segítségével vásárolt makettek, csillagászati szakkönyvek, képeskönyvek, társas játékok. Ez a tematika a szülőket is nagyon érdekelte, aktívan közreműködtek a sikeres megvalósításban.

Az év folyamán az érdekes tevékenységek mellett a legnagyobb élményt a tavaszi kirándulások jelentették. Megvalósításukat a pályázati támogatás tette lehetővé. A csoportból két gyermek hátrányos helyzetű, egy gyermek nevelőszülőknél nevelkedik, így számukra az ilyen jellegű kirándulás nagy lehetőség.  A csoport életkorából adódóan csak néhányan utaztak még tömegközlekedési eszközökön, de így alkalom adódott a nagyvárosi járművek és a közlekedés megismerésére is. A múzeumi és az állatkerti látogatások során jól felkészült szakemberekkel találkoztunk, akik élményszerű előadásukkal végig ébren tartották a gyermekek kíváncsiságát. Az örömteli élmények és újszerű ismeretek reméljük, hosszú időre hatással lesznek a gyermekekre.

A közös tevékenységek, együttlétek pozitívan formálták a gyermekcsoportot, szívesen játszottak együtt, segítőkészen, figyelemmel kísérték egymás tevékenységeit, mondanivalóját.

A szülőkkel sikerült bizalomra épülő és együttműködő kapcsolatot kialakítani. Közös célunk a gyermekek megsegítése, támogatása, bátorítása. Szívesen vették a tájékoztatásokat, és együtt kerestük a gyermekek számára legkedvezőbb, építő lehetőségeket.

Összegezve: gondozás során a kitűzött célok megvalósultak a folyamatos óvónői megfigyelés és a szülői visszajelzések alapján. A gyermekek meglévő tapasztalatai mélyültek, bővültek, új ismeretekkel gazdagodtak. A program tevékenységei során fejlődött problémaérzékenységük, alkotó és kritikus gondolkodásuk. A tevékenységek lehetővé tették kreatív képességeik, önbizalmuk erősödését. Az élmények közös átélése kedvezően hatott érzelmi intelligenciájukra.

A ösztönző óvodai és otthoni környezet hozzájárul a gyermeki kíváncsiság és ez által a tudásvágy fenntartásához, a tehetség kibontakozásához, s nemcsak szemlélői, hanem már alakítói is lehetnek világunknak. Reméljük több kutató és felfedező lesz felnőtt korukra közöttük és részt vesznek a technika vagy a társadalom fejlesztésében, de ha mégsem lesz mindenkiből tudós, mégis a környezetére figyelő, vigyázó, azt megértő felnőtt válik majd belőlük.

Baptista Szeretetszolgálat Kisújszállási Óvodája, Telephely: Petőfi óvoda

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás