Az „Élsportolóink személyiségfejlesztése” c. pályázat megvalósítása 1. részében Dr. Benyus Zsuzsanna gyermekpszichiáter-pszichoterapeuta tartott foglalkozásokat, mely a Williams Életkészségek ® program diákok számára is kidolgozott tematikája mentén haladt. Ezen alkalmak során a mindennapokban hatékonyan alkalmazható stresszkezelő és kommunikációs technikákat ismerhettek meg diákjaink.
– bemutatkozás, a program ismertetése, csoportszabályok, stresszelméleti alapismeretek
– helyzetelemzés készségének kialakítása naplójegyzet technikával
– döntéshozás FILÉ® négy kérdés technikával
– hatékony beszéd és figyelmes meghallgatás készségének gyakorlása
– feszültséglevezető kognitív és relaxációs technikák
– problémamegoldás és asszertív kommunikáció
– nemet mondás készsége: erre voltak a résztvevők a legkevésbé nyitottak
– az empátia készségének fejlesztése, lezárás
(A Williams LifeSkills Program egy nemzetközi jogvédelem alatt álló szellemi termék.)
Két dolgot emelnék ki a 8×2 óra foglalkozásból:
A helyzetelemzés készségének kialakítása azt jelenti, hogy a tanulók minden este naplót vezetnek, és az aznapi stresszhelyzetet végiggondolják, elemzik, hogy: objektíven mi történt, mit gondoltak, mit éreztek (melyik érzést hány %-ban), hogyan viselkedtek, mi lett a következménye, milyen következtetést vontak le a helyzetből. A szituációkat rendszeresen végiggondolva olyan készségre tesznek szert, mellyel TUDATOSAK tudnak lenni a jövőben.
A másik pedig a FILÉ kártya, melyet azóta is maguknál tartanak. Ha mind a 4-szer igennel válaszolunk a képen látható kérdésekre, akkor végiggondoljuk a problémamegoldásról, önérvényesítésről, vagy nem-et mondásról tanultakat. Ha 1-szer is nem-et mondtunk, az átkeretezést, gondolatstopot, figyelemelterelést, vagy a relaxációt vesszük elő a tarsolyunkból. A foglalkozások nagyon nagy hátránya az volt, hogy tanulmányi időn kívül kellett szerveznünk, és sportolóink közül néhányan hazamentek tanulni, nem tudtak minden héten időt szánni a programra.
Folytatásként jógaoktatóm, Kocsis Ilona vezetésével az önismerettel, valamint a hétköznapi tudatossággal ismerkedhettek meg diákjaink.
- Ha tudunk valami nagyon pozitív dologra gondolni, meg az ellenkezőjére is, akkor befolyásolni tudjuk a gondolatainkat.
- A változást akarni kell, elhatározni, mindent megváltoztatni, ami oda vezet. Tudatossággal. Lelassítjuk az ismétlődő, rossz érzéseket, FELSZELETELJÜK, hogy észrevegyük a buktatót, hogy tudjunk változtatni.
A beszélgetésekről videofelvételeket készítettünk, amit a facebook-csoportunkban közzéteszünk. (A „HIGGY ÖNMAGADBAN!” nevet választották a csoportnak a diákok.)
A Satyananda Yoga alapítványtól rendelt Yoga Nídrá könyv és CD melléklete egy olyan technikával ismertette meg diákjainkat, mellyel kb. 25 perc alatt az iskolából hazaérve ki tudják pihenni fáradalmaikat; versenyek, versenyszámok között el tudnak lazulni, ki tudják zárni a zavaró tényezőket, könnyen elalszanak.
A tanulmányi kirándulást pedig először betegség, majd az időjárás miatt kellett elhalasztanunk. A pécsi Mecsextrém parkban az erdei bobbal kezdtük az egyre nagyobb bátorságot igénylő kihívásokat. A lányok először nem mertek bobozni, de nem sokat kellett noszogatni őket. A fiúkra bízták magukat. Az alpesi kötélparkban, a tiroli csúszópályán aztán ki kellett lépni a komfortzónájukból. Halálmegvető bátor-sággal szaladtak elöl a fiúk az irdatlan magasságban, kicsit félve követték őket a lányok; bíztatták, segítették, vezették egymást. Lazítésképpen rodeóbikáztak, lőszimulátoroztak, gokartoztak. Türelmet, kitartást, alázatot, toleranciát, önérvényesítést tanulhattak a nap folyamán. Nagyon nagy élmény volt a diákoknak. Még egy hét múlva is emlegették az iskolában. Köszönjük a lehetőséget a BTST-nek, szervezőként is nagyon sokat köszönhetünk a pályázatnak.
A program zárása után két héttel összeültünk, elmesélték, hogy hogyan tudták az elmúlt időben hasznosítani a tanultakat. Jutalmul PSN Zrt. strand belépőjegyeket kaptak diákjaink. Egyöntetűen szeretnék a programot jövőre is folytatni.