A program célja elsődlegesen az volt, hogy a háttérbe szoruló természettudományok felé újra felkeltsük a tanulók érdeklődését olyan téma kapcsán, mely foglalkoztatja őket.
Naponta hallhatunk a híradásokban újabb és újabb felfedezésekről, melyeket a laikus ember vagy megért, vagy nem. A világűr titokzatos világa írókat, filmrendezőket ihletett meg, és a diákok többféle hasonló témájú filmet ismernek, melyekben fél- vagy tévinformációk zavarják meg őket. Szerettük volna, ha valódi tudással felvértezve tudnának állást foglalni ezentúl egy-egy kérdésben.
Tanulóink elsősorban élsportolók, akik az edzések, versenyek, edzőtáborok miatt nem tudnak minden tantárgyból mindig jelen lenni az órákon. Szerettük volna bennük felkelteni az igényt a felfedezésre, az önálló alkotásra, a kreatív szellemi tevékenységre, ötletelésre, a tantárgyi koncentrációra. Szerettük volna, ha egységes egészként tekintenének a természet- tudományokra, ha jobban megértenék a világ működését, és elődeink óriási felfedezéseit méltóképp elismernék.
Szerettük volna, ha minden tudományok atyját, a matematikát tisztelnék, és tanulásának szükségességét értenék, hiszen a matematika egy olyan nyelv, mely segítségével a körülöttünk lévő világot leírhatjuk, megérthetjük, vizsgálhatjuk, alakíthatjuk. Nélküle nem létezhetnének a ma ismert szaktudományok sem.
A program végül (az edzések egyeztetései miatt) szabott időben, alkalmanként 2 órában lett megvalósítva. Az eredeti 12 fő helyett a nagy érdeklődésre tekintettel 14 tanulóval csináltuk végig. Igyekeztünk minden lehetséges módon közel hozni a témát, így a filozófián keresztül, a történelmet, matematikát, fizikát, PPT készítést, a neten a keresőprogramok használatát, a könyvtárhasználatot, a kétkezi tevékenységet, a kutatómunkát, az ötletgyár működését mind hadrendbe állítottuk.
A diákok a következő dolgokkal foglalkoztak, kutatták, feldolgozták, hallgatták, nézték, vagy létrehozták azokat:
- űrhajósokról rajzokat, festményeket készítettek, ezt bemutattuk az iskola közösségének,
- PPT-ket készítettek páros munkában, és egymásnak bemutatták híres csillagászokról, a Naprendszerről és különböző típusú távcsövekről,
- csoportfoglalkozás keretén belül saját naptárakat készítettek, elképzelték, hogy egy évet ők hogyan osztanának fel, milyen egységekbe rendeznék,
- a matematikai GEOGEBRA programot megismerték, segítségével ellipszist készítettek,
- egy vendég(kollega egy régi diákja) bemutatott egy 3D-s animációs programot, mely segítségével piramisokat építettek,
- filmet néztek rádióteleszkópokról a NASA programjáról, szerepéről,
- távcsövet állítottak össze, és próbáltak ki,
- végül zárásként egy egész napos kiránduláson vettek részt Egerben, a Líceum Varázstornyában.
A program remekül sikerült, tanárok és diákok a megszokott tanórai kereteken túl találkoztak. Kölcsönös tisztelet alakult ki a résztvevők között. A diákok a programban tanult ismeretszerzési és ismeretfeldolgozási módszerek közül többet alkalmaztak más tantárgy keretén belül. Például tanulói ötlet alapján, a tanév végi ismétlést matematikából úgy dolgoztuk fel, hogy a diákok az éves anyagot felosztották egymás közt, és PPT-ket készítettek, annak segítségével adták elő az anyagot. Ennek nem várt hozadéka, hogy ha valaki egy-egy részből gyenge volt, vagy nem értette, most önállóan feldolgozva elmélyült benne, sikerélménye volt, jó osztályzatot kapott rá.
A diákok legjobban azokat a tevékenységeket élvezték, ahol alkothattak, ötletelhettek, azaz élmény alapú tanulásban lehetett részük. Ez manapság kevés tantárgy tanításában valósítható meg, idő, felszereltség, vagy érdeklődés, ötlet hiánya miatt. Rettenetesen élvezték a 3D-s animáció használatát, mely segítségével gombnyomásra építhettek különböző piramisokat, azokat forgatva minden oldalról megvizsgálhatták.
A távcső építése meglepetés volt számukra, sajnos elkészültekor nem tudták kipróbálni, de többen hazavitték, és sötétben kipróbálták.
Az egész program megkoronázása volt a csodálatos egri kirándulás. A diákok megdöbbentek, hogy Egerben nem csak a várat lehet megcsodálni, hanem más különlegességeket rejtenek az épületek. A megtapogatható világító gömbök, a hangeffekttel elfújható gyertya, a régi távcsövek, a különleges periszkóprendszerrel történt vetítés, a Hubble űrtávcső legújabb felfedezéseinek bemutatása mind-mind hatalmas élmény volt. Nagy csoda, hogy ez alatt az idő alatt egyetlen diák sem vette elő a mobiltelefonját.
Azt hiszem, a program teljes sikert aratott, ha újra megcsináljuk, még több alkotó tevékenységet fogunk beiktatni.
(Kovács Pál Baptista Gimnázium)