TÖBB MINT ISKOLA!

„Egyszer volt, hol nem volt…” – Hunyadiak kora

A hatvani Grassalkovich Antal Baptista Szakképző Iskola csoportos tehetségsegítő tevékenységeinek megvalósítása a Baptista Tehetségsegítő Tanács Tehetségalapjából történő finanszírozással.

Iskolánkban már-már hagyománynak számít, hogy rengeteg program, projektnap, játék várja a tanulókat. Ezek amellett, hogy színesítik a hétköznapokat és kicsit kiszabadítják a fiatalokat a tanórák kötöttségéből, elsősorban mindig valamilyen nagyobb célt szolgálnak: ismeretterjesztést egy adott témában, a tanulók motivációjának növelését egy-egy téma vagy tantárgy iránt, képességfejlesztést és tehetséggondozást. Ezeket a célokat iskolánk kiemelten fontosnak tartja, hiszen a hozzánk érkező diákoknak szükségük van a tanulással, iskolával kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítására. Ám a legsikeresebbek mégis azok a játékok, ahol a diákok próbára tehetik tudásukat, talpraesettségüket, amikor a csapatok közösen alkotva, együtt oldják meg a feladatokat.

Több ilyen program, játék színesíti intézményünk hétköznapjait. Ezek közül a legsikeresebbek: Mosolyfesztivál, Adventi szavalóverseny, „Éjszaka a Grassalkovichban” és a „ Egyszer volt, hol nem volt…..”

Az „Egyszer volt, hol nem volt…”  játék indulása:

2014-ben iskolánk pedagógusa és könyvtárosa, Friedrich Tünde újabb játékot talált ki a tanulók számára, mely mára már tehetségműhellyé nőtte ki magát. A 2005 őszén – szeptember 30. a magyar népmese napja alkalmából induló játékra már hetekkel korábban készülni kezdett különböző feladatokkal, és minden osztályban kihirdetésre került, hogy 3-4 fős csapatok jelentkezését várja.

A tanulók a játék elején különböző feladatokat oldottak meg kutatómunkával, játékokkal. Az egyik fő kérdés, amelyre választ kellett találniuk, szorosan összefüggött a játék tematikájával, amely évről évre változott: a kezdeti népmeséket egyik évben állatmesékkel, a következőben pedig a tatár hagyományokra épülő, azokat bemutató népmesékkel függtek össze.

Miután alaposan elmélyedtek a népmesék világában, minden csoport húzhatott 5 szereplőt egy megadott kártyakupacból, akik szereplésével hasonló mesét kellett írniuk, mint amiket már megismertek. Néhány hét alatt rengeteg gyönyörű mese született. Tanévenként újabb tanulók kerültek bevonásra a játékba: az iskola jó kézügyességgel megáldott diákjai, megismervén a meséket, illusztrációkat készítenek a mesékhez.

Itt sem ért azonban véget a történet: fontosnak tartottuk, hogy a megalkotott meséket az iskola minden diákja megismerje. Mi lehetne jobb mód egy mese bemutatására, mint annak előadása? Így került sor 2015 tavaszán az első iskolai bábjátékokra, melyet a saját képzeletük szülte mesék ihlettek. Az ügyes kezű tanulók pedig elkezdtek bábokat készíteni, a megalkotott mesék szereplőinek megfelelően. Elkezdődtek az első próbák. Az alkotókból hamarosan „előadók” váltak: és játék közben észre sem vették, hogy eszük ágában sincs tiltakozni a hangos olvasás, nyilvános szereplés ellen, ahogy a tanórákon olykor előfordul. Az iskolai bemutatót hatalmas siker övezte, és úgy tűnt, ez az élmény nem maradhat sokáig zárt falakon belül. Újabb és újabb fellépések követték egymást. Az elmúlt évek során a Grassalkovich középiskola bábozói sorra járták a hatvani és környékbeli óvodákat, általános iskoláit, idősek otthonait, és korosztálytól függetlenül mindenhol hatalmas sikert arattak. Az első év óta már két újabb forduló is lezajlott, hogy minden tanévben lehetősége legyen az új diákoknak is bekapcsolódni a játékba, bábelőadásokba. A bábcsoport három tanév során több mint 30 fellépés alkalmával ezernél is több gyermek és időskorú arcára csalt mosolyt és könnyet.

A 2017/2018-as tanévben a Baptista Tehetségsegítő Tanács Tehetségalapjából történő finanszírozás segítségével immár 4. alkalommal sikerült még színvonalasabban megvalósítani az „Egyszer volt, hol nem volt…” játékunkat.

Ennek eredményeképpen a diákok a népmesei alapokat felhasználva szeptember 30-tól egy tanéven át játékokon, elméleti feladatokon, rajzoláson, aktív bábozáson keresztül fejleszthették önmaguk, társaik külső és belső képét, tehetségterületeiket.

A népmese napján induló tehetségműhely csoportalkotása után a témához (Hunyadiak kora) kapcsolódó ismereteket szerezhettek meg csoportjátékok, feladatok megoldása során, majd a feladatlapok kitöltésével mélyíthették el tudásukat.

A második szakaszban az ismeretek gyarapítása, a tájékozottság érdekében Múzeumi kutatómunkán, előadáson, tárlatvezetésen vehettek részt a csoportokra osztott diákok.

A harmadik szakaszban a Hunyadiak korában jelen lévő személyek és előre magadott kulcsszavak, kifejezések felhasználásával meseírás történt. Egyedül, párban, kiscsoportban, akár az „írók” keveredtek és több mesében is meseírókká váltak.

Ezt követően az elkészült, leírt mesék illusztrálása történt, minél több technikai, rajzi, képi megvalósítást alkalmazva. Ezen válogatott alkotások alkották később a mesék illusztrációit, ezeket az alkotásokat pedig nem csak a mesekönyvben, hanem kiállítás keretében is bemutatták.

Az ötödik szakaszban a bábfigurák megvarrása, a háttérfigurák, meseelemek elkészítése történt meg. A paraván előkészítése, díszítése után a kiválasztott mesék elmélyítése a szövegkönyvnek és az előadáshoz szükséges bábok, háttérelemek használatának gyakorlása következett. A próbák során a bábfigurák, mozdulatuk, időrendjük sorrendjét gyakorolták.

A sok-sok próbát az előadások követték. Óvodák, általános iskolák, idősek otthonok „színpadán” mutathatták be a saját maguk által írt mesék bábváltozatát sok-sok gyerek és idős ember örömére.

Kiegészítő programként diákjaink jártak Debrecenben a Déri Múzeum és a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ által szervezett Billentyűk című kiállításán, mely Blattner Géza kísérleti bábszínházát az Avantgard Párzsban mutatta be. A kiállítás megtekintése után múzeumpedagógiai foglalkozásokon vettek részt a diákok. Ezt követően Debrecen főterét és a Református templomot tekintették meg.

Továbbá kirándultak Egerbe, ahol a város történetével ismerkedhettek meg. A várat és a vármúzeumi kiállításokat végigjárva a XV. századra fektették a hangsúlyt, de a kazamata, a várrendszer, a hősök termét és az akkori fegyverkincseket is megismerhették. Eger város török emlékeit is. Ez a nap a tanultak megerősítése mellett egy felejthetetlen napot is biztosított a műhelyben alkotó fiatalok és felnőtt segítőik számára.

A pályázat által biztosított forrásból lehetőségünk nyílt hordozható erősítőt és csíptethető mikrofonokat vásárolni, ezekkel az eszközökkel az előadások színvonalát növelték. A pályázatban részt vevő három kolléga számára áldozatos munkájukért tiszteletdíjat is tudtunk biztosítani.

Köszönettel tartozunk a Baptista Szeretetszolgálat EJSZ-nek és a Baptista Tehetségsegítő Tanácsának, hogy segítségükkel megvalósíthattuk ezt a tehetségsegítő programot.

Külön köszönet Oros Róza elnök asszonynak is!

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás